•   Κυριακή, 25 Σεπτεμβρίου
  • 24 C
    Αθήνα
Παιδί - Διατροφή

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις βιταμίνες και τα μέταλλα.

( λέξεις)
Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις βιταμίνες και τα μέταλλα.

Όλες οι βιταμίνες και τα μέταλλα είναι σημαντικά για την ανάπτυξη μας, αλλά ορισμένες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τα παιδιά και τους εφήβους. Ας ρίξουμε μια πιο αναλυτική ματιά σε μερικές από τις βιταμίνες και τα μέταλλα που χρειάζεται το αναπτυσσόμενο παιδί σας.

Σίδηρος

Ο σίδηρος είναι ένα απαραίτητο μέταλλο για τα παιδιά, ειδικά σε περιόδους γρήγορης ανάπτυξης. Ο σίδηρος όχι μόνο συμβάλλει στην παραγωγή αίματος και στην οικοδόμηση των μυών, αλλά δίνει επίσης στα παιδιά ενέργεια.

Ο σίδηρος είναι ίσως το πιο συχνά συνταγογραφούμενο συμπλήρωμα, μιας και πολλά παιδιά δεν λαμβάνουν αρκετό σίδηρο στη διατροφή τους.

Επειδή η ανεπάρκεια σιδήρου είναι εξαιρετικά συχνή στα μικρά παιδιά, οι παιδίατροι ελέγχουν συχνά τα επίπεδα σιδήρου μεταξύ 1 και 2 ετών. Συνήθως, αυτή η εξέταση είναι ένα απλό τσίμπημα του δακτύλου που γίνεται στο ιατρείο κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης ρουτίνας. Ανεπάρκεια σιδήρου μπορεί επίσης να εμφανιστεί σε νεαρά κορίτσια που αρχίζουν την έμμηνο ρύση και δεν λαμβάνουν αρκετό σίδηρο στη διατροφή τους.

Ένας τρόπος για να διασφαλίσετε ότι τα παιδιά σας λαμβάνουν αρκετό σίδηρο είναι να συμπεριλάβετε πηγές σιδήρου αίμης - αυτή είναι η πιο απορροφήσιμη μορφή σιδήρου και βρίσκεται στο κρέας, τα πουλερικά και τα ψάρια.

Εάν το παιδί σας επιλέξει να μην τρώει τροφές πλούσιες σε σίδηρο, ίσως χρειαστεί να μιλήσετε με τον παιδίατρο του σχετικά με τα συμπληρώματα.

Ωστόσο, μην αγοράζετε μόνοι σας συμπλήρωμα σιδήρου. Σύμφωνα με έρευνες ο πολύς σίδηρος μπορεί να γίνει τοξικός, ενώ μερικές φορές οι γονείς δεν δίνουν το συμπλήρωμα στα παιδιά τους σωστά. Ο σίδηρος λαμβάνεται καλύτερα με βιταμίνη C γιατί βοηθά στην απορρόφηση, έτσι οι γονείς μπορούν να δώσουν στα παιδιά τους ένα πορτοκάλι ή ένα ποτήρι χυμό πορτοκαλιού όταν παίρνουν το συμπλήρωμα σιδήρου τους.

Επίσης  συνίσταται να προσπαθήσετε να αποφύγετε το παιδί σας να φάει ένα λιπαρό γεύμα ή γαλακτοκομικά μία ώρα πριν πάρει το σίδηρο και 2 ώρες μετά τη λήψη ενός συμπληρώματος σιδήρου, μιας και αυτά μπορεί να επηρεάσουν την απορρόφηση του σιδήρου.

Ασβέστιο

Όταν πρόκειται για την ανάπτυξη και τη διατήρηση υγιών οστών και δοντιών, το ασβέστιο είναι ένα πολύ σημαντικό θρεπτικό συστατικό.

Η κατανάλωση ανεπαρκών ποσοτήτων γάλακτος κατά την παιδική ηλικία μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη καθώς και να οδηγήσει σε εύθραυστα, πορώδη και αδύναμα οστά που τελικά θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε οστεοπόρωση αργότερα στη ζωή.

Το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι είναι εξαιρετικές πηγές ασβεστίου. Τα ενισχυμένα προϊόντα ασβεστίου όπως το γάλα σόγιας, ο χυμός πορτοκαλιού και τα έτοιμα προς κατανάλωση δημητριακά είναι επίσης καλές εναλλακτικές λύσεις.

Για να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας λαμβάνει αρκετό ασβέστιο, στοχεύστε σε δύο έως τρεις μερίδες τροφών πλούσιων σε ασβέστιο την ημέρα.

Βιταμίνη D

Λόγω της αύξησης του χρόνου οθόνης, τη χρήση αντηλιακού και την έλλειψη χρόνου έξω πολλά παιδιά εμφανίζουν σημάδια ανεπάρκειας βιταμίνης D. Επιπλέον, εάν το παιδί ή ο έφηβός σας δεν πίνει γάλα ή μη γαλακτοκομικό γάλα εμπλουτισμένο με βιταμίνη D ή έχει κυστική ίνωση, μπορεί να έχει έλλειψη βιταμίνης D3

Η ανάγκη για βιταμίνη D είναι σίγουρα κάτι για το οποίο αξίζει να μιλήσετε με τον παιδίατρο σας, ειδικά επειδή η βιταμίνη D ελέγχει την απορρόφηση του ασβεστίου και βοηθά στην ανάπτυξη των οστών και των δοντιών. Πολλές φορές, η λήψη πολυβιταμινών με επαρκείς ποσότητες βιταμίνης D (400 IU για βρέφη και παιδιά και 600 IU για εφήβους) είναι αρκετό.

Λάβετε υπόψη, ωστόσο, ότι η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη και συσσωρεύεται, σε αντίθεση με τις υδατοδιαλυτές βιταμίνες. Έτσι, η χορήγηση συμπληρωμάτων βιταμίνης D στα παιδιά θα πρέπει να γίνεται μόνο με από οδηγία του παιδιάτρου λόγω κινδύνου τοξικότητας.

Βιταμίνη Α

Συνολικά, η βιταμίνη Α είναι σημαντική για την ανάπτυξη και προάγει το υγιές δέρμα και τα μάτια. Επηρεάζει επίσης το ανοσοποιητικό σύστημα καθώς και την επισκευή των ιστών και των οστών. Καλές πηγές βιταμίνης Α περιλαμβάνουν κίτρινα και πορτοκαλί λαχανικά όπως το πεπόνι, τα καρότα και οι γλυκοπατάτες, τα φυλλώδη πράσινα όπως το λάχανο και το σπανάκι καθώς και το εμπλουτισμένο γάλα, το τυρί και τα αυγά.

Βιταμίνες Β

Όταν πρόκειται για βιταμίνες Β, υπάρχουν πολλές διαφορετικές. Περιλαμβάνουν Β1, Β2, Β6, Β12, νιασίνη, φολικό οξύ, βιοτίνη και παντοθενικό οξύ. Οι βιταμίνες Β βοηθούν στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, τα οποία μεταφέρουν οξυγόνο σε όλο το σώμα και τελικά δίνουν στο παιδί σας ενέργεια. Αυτές οι βιταμίνες είναι επίσης σημαντικές για τη φυσιολογική ανάπτυξη και βοηθούν στο μεταβολισμό.

Τα παιδιά που ακολουθούν vegan ή χορτοφαγικές δίαιτες ή δεν τους αρέσει να τρώνε κρέας μπορεί να έχουν έλλειψη σε ορισμένες βιταμίνες Β. Μιλήστε με τον παιδίατρο σας σχετικά με τη συμπλήρωση βιταμινών Β, ιδιαίτερα της Β12, δεδομένου ότι βρίσκεται μόνο σε τρόφιμα με βάση τα ζώα.

Βιταμίνη C

Ένα εργαλείο του σώματος για την επούλωση και την καταπολέμηση των λοιμώξεων. Η βιταμίνη C ενισχύει επίσης τους ιστούς, τους μύες και το δέρμα. Ακόμα η βιταμίνη C βοηθά τα παιδιά να απορροφούν σίδηρο καθώς επίσης διατηρεί τους ιστούς, τα οστά και τα αιμοφόρα αγγεία του σώματος σε καλή κατάσταση. Εσπεριδοειδή, οι φράουλες, οι ντομάτες, οι πατάτες, τα λαχανάκια Βρυξελλών, οι γλυκές κόκκινες πιπεριές, το σπανάκι και το μπρόκολο είναι όλα καλές πηγές βιταμίνης C.

Ασφάλεια και προφυλάξεις

Όταν πρόκειται για την αγορά βιταμινών και μετάλλων χωρίς ιατρική συνταγή, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι αυτά τα προϊόντα δεν ελέγχονται από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων. Κατά συνέπεια, παρόλο που αυτά τα προϊόντα είναι άμεσα διαθέσιμα, δεν θα πρέπει να τα αγοράσετε χωρίς να συμβουλευτείτε πρώτα έναν γιατρό.

Στην πραγματικότητα, μπορεί να είναι επικίνδυνο να προσπαθήσετε να συνταγογραφήσετε μόνοι σας βιταμίνες και μέταλλα για τα παιδιά σας. Ορισμένες βιταμίνες και μέταλλα μπορεί να είναι τοξικά για τα παιδιά σε υψηλές ποσότητες, ιδιαίτερα ο σίδηρος και η βιταμίνη D.

Επιπλέον, υπάρχει κίνδυνος υπερδοσολογίας σε βιταμίνες και μέταλλα. Διατηρήστε τις βιταμίνες και τα μέταλλα αποθηκευμένα σε ασφαλές μέρος μακριά από μικρά παιδιά. Τα παιδιά, ιδιαίτερα τα μικρά παιδιά, βλέπουν τις βιταμίνες τζελάκια ως ισοδύναμες με τις καραμέλες, οπότε φροντίστε να τονίσετε ότι αυτές είναι φάρμακα και δεν πρέπει να λαμβάνονται χωρίς άδεια.

Όσο για την επιλογή του σωστού συμπληρώματος βιταμινών για το παιδί σας, μιλήστε με έναν παιδίατρο σχετικά με το τι πρέπει να αναζητήσετε και ποιες ποσότητες κάθε βιταμίνης ή μετάλλου χρειάζονται.

Μπορεί επίσης να σε ενδιαφέρουν

Στην ίδια κατηγορία

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Με την εγγραφή σας στο newsletter, δίνετε τη συγκατάθεσή σας
να λαμβάνετε ενημερώσεις στο email σας από το giatimama.gr